فرم ارزیابی رایگان
جاذبه های دیدنی چین

جاذبه های دیدنی چین

گردشگری چین

     درباره چین

جمهوری خلق چین در شرق قاره آسیا و غرب اقیانوس آرام قرار دارد و با حدود ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع مساحت، در آسیا بزرگترین کشور و در جهان سومین کشور بزرگ پس از روسیه و کانادا به حساب می‌آید

این کشور از مرکز رود خه لونگ جیانگ در شمال دهکده مو هه واقع در شمال آغاز و به جزایر ذنگ مو آن شا و نان شا در جنوب امتداد می‌یابد.

از شمال تا جنوب چین ۴۹ درجه عرض جفرافیائی و ۵۵۰۰ کیلومتر فاصله دارد. انتهای شرقی سرزمین چین مرکز اتصال رودهای خه لونگ جیانگ و وو سو لی و انتهای غربی چین در فلات پامیر است.

چین دارای ۲۲ استان و ۵ ناحیه خودمختار و چهار شهرداری عمده (پکن، شانگهای، تیان جینگ و چونچینگ) و دو ناحیه ویژه اداری است.

چین پرجمعیت ترین کشور جهان است. تا سال ۲۰۱۶، جمعیت این کشور به ۱میلیارد و ۳۸۲ میلیون و۳۲۳ هزار نفر رسید که یک پنجم جمعیت جهان است.

چین کشوری پهناوریست که دارای انواع زمین‌ها و منابع طبیعی است، از جمله مزارع، جنگل، چمن، بیابان و پایاب. کوه‌ها اکثر مساحت چین را تشکیل می‌دهند و جلگه‌ها و مزارع و جنگل‌ها در این کشور کم است.

حدود ۳۰ هزار نوع گیاه در چین وجود دارد و از این لحاظ این کشور پس از مالزی و برزیل در مقام سوم جهان قرار دارد.

 چین دارای رودخانه‌های فراوانی است.در این کشور 1500 رودخانه وجود دارد.

چین جزو کشورهای دارای بیشترین انواع حیوان در جهان است. این کشور ۶۲۶۶ نوع حیوان مهره دار دارد، از جمله ۵۰۰ نوع جانور، ۱۲۵۸ نوع مرغ، ۳۷۶ نوع حیوان خزنده، ۲۸۴ نوع حیوان دوزیست و ۳۸۶۲ نوع ماهی که یک دهم انواع حیوانات مهره دار جهان را تشکیل می‌دهد. به علاوه، ۵۰ هزار نوع حیوان بی مهره و ۱۵۰ هزار نوع حشره در چین وجود دارد.

 

     آب و هوای چین

لازم است بدانید که آب و هوای چین از منطقه تا منطقه با هم کلی فرق می کند؛ به همین دلیل قبل از سفر به چین باید اطلاعاتی کافی در مورد آن داشته باشید.

در شمال شرقی، تابستان بسیار گرم و خشک است و زمستان هایش هم سرد و در کنار آن مناطق شمالی و مرکزی دارای بارش باران مکرر همراه با تابستان های گرم و زمستان های سرد میباشد و همچنین در جنوب شرقی این سرزمین بارش های زیاد، تابستان های نیمه گرمسیری و زمستان های سردی را تجربه خواهید کرد و توجه داشته باشید که سیلاب می تواند در مناطق مرکزی ، جنوبی و غربی این کشور اتفاق بیافتد و به طور کلی این سرزمین سبز به طور کلی می تواند زمین لرزه را خیلی راحت تجربه کند و مسافرانی که به قصد پکن و شانگهای راهی این کشور هستند بدانند که آب و هوا در شانگهای شبیه به ساحل جنوب شرقی ایالات متحده بوده، به جز اینکه فصل تابستان آن بسیار گرم و طاقت فرسا است؛ بهار یعنی در اواسط مارس تا اواسط ماه مه معمولا بارندگی خفیف و گاه به گاهی دیده می شود و تابستان هایش یعنی اواسط ماه مه تا اواسط سپتامبر هوا گرم و مرطوب میشود و در آخر زمستان ها در اواسط نوامبر تا اواسط ماه مارس هوا مرطوب و سرد خواهد شد و درجه حرارت آن به کمتر از صفر می رسد و مهمترین موضوع فصل پاییز آن یعنی اواخر سپتامبر تا اواخر اکتبر است چرا که هوا خوش طعم ترین حالت خود را به شما هدیه می دهد چرا که نه بیش از حد گرم و نه بیش از حد بارانی است، در ضمن توجه داشته باشید که آوریل تا اواسط ماه مه احتمالا بهترین زمان برای بازدید از شانگهای یعنی فصل پاییز است، چرا که فصل تابستان می تواند برای سفرتان کمی تا حد معمول گرم و مرطوب باشد، بنابراین بهترین راه برای لذت بردن از سفرتان فصل پاییز میباشد؛ خوب در ادامه بدانید که فصل بارانی بین ماه های ژوئن و سپتامبر در این کشور می باشد و بارش باران گاه به گاه در طول سال وجود دارد و اینکه ماه ژانویه سردترین ماه است، با میانگین 13 درجه سانتیگراد و نیز فصل بارانی بین ماه های آوریل و اوت میباشد. میانگین بارندگی سالانه در این کشور 1720 میلی متر است و چین از جمله مناطق موسمی قاره آسیا هم بشمار می رود.

انتخاب بهترین زمان برای سفر به این بستگی دارد که شما علاقه مندان دوست دارید کدام منطقه از چین را ببینید و تجربه اش کنید و از چه نوع آب و هوایی بیشتر لذت می برید؛ در کل می توان گفت که ماه های می، سپتامبر و اکتبر ماه‌ هایی محسوب می شوند که آب و هوا در بیشتر مناطق توریستی چین عالی و ایده آل بوده، ولی خوب متعاقبا مهم است بدانید که ماه‌های شلوغی نیز در این کشور بشمار می روند و در ادامه بدک نیست این را هم بدانید که ماه کم گردشگر چین از اواخر نوامبر شروع شده و در طول زمستان ادامه خواهد داشت و اینکه توریست‌ و مسافران کمتری در این زمان به اینکشور سفر می کنند هستند و مهمتر قیمت سفر به این کشور بسیار شگفت انگیز و ارزان می شود.

 

     نشان ملی چین

نشان ملی جمهوری خلق چین از عکس‌های پرچم ملی، دروازه تیان آن من، چرخ دنده و خوشه گندم و برنج تشکیل شده و نشانگر انقلاب دموکراتیک خلق چین پس از جنبش چهارم مه و تاسیس چین نو تحت رهبری حزب کمونیست می‌باشد و اتحادیه کارگران و کشاورزان و دیکتاتوری دموکراتیک مردم چین را تداعی می‌کند.

 

     مذهب در چین

طبق نظر شورای روابط خارجی، حزب کمونیست چین که بر این کشور حکومت می‌کند، به خدا اعتقادی ندارد اما طی چند دهه اخیر به تدریج مذاهب دیگر را پذیرفته‌اند. در حال حاضر فقط پنج دین رسمی در این کشور وجود دارد و با اینکه قانون اساسی چین به آزادی مذهب رأی داده اما هر مذهبی غیر از بودایی، تائوئیسم، اسلام، کاتولیک و پروتستان غیرقانونی تلقی می‌شود. حدود یک چهارم مردم پیرو تائوئیسم و کنفوسیوس و دیگر ادیان سنتی هستند و نیز کنفوسیوس بر اساس رفتار و اخلاق انسان‌ها و بر تعهد مردم نسبت به یکدیگر تأکید دارد. خوب است بدانید که اصول اصلی آن بر پایه 5 رابطه مختلف یعنی رابطه بین کارفرما و کارگر، زن و شوهر، والدین و فرزندان، دوست و دوست، و برادر و خواهر بنا شده است. گروه‌های اقلیت پروتستان و کاتولیک از اوایل قرن 19 در این کشور حضور داشته‌اند اما موفقیت چندانی در تغییر مذهب چینی‌ها به دین خود به دست نیاورده‌اند. جمعیت بودایی‌ها، مسلمانان و مسیحیان نیز بسیار کم است.

 

     آداب معاشرت چینی ها

احوالپرسی در این کشور رسمی بوده و همیشه با مسن‌ترین فرد شروع می‌کنند. در برخورد با خارجی‌ها معمولاً دست می‌دهند. در جریان باشید که اکثر چینی‌ها در حین احوالپرسی به زمین نگاه می‌کنند. آنها را با نام خانوادگی یا عنوان‌شان صدا کنید تا به شما اجازه دهند از یکی از نام‌های کوچک‌شان استفاده کنید. حس شوخ طبعی زیادی داشته و وقتی با کسی احساس راحتی می‌کنند مثل آب خوردن به خودشان می‌خندند، آماده باشید که اگر شرایط مناسب بود شما نیز به خودتان بخندید و به طور کلی مردم در سال جدید چینی، عروسی، تولد نوزادها و اخیراً هم سالروز تولد افراد به هم هدیه می‌دهند و همچنین باید بدانید که چینی‌ها عاشق غذا هستند، پس یک سبد غذا می‌تواند هدیه‌ای عالی برای آنها باشد و ضمنا به یاد داشته باشید که یکسری وسایل را نباید به عنوان هدیه انتخاب کنید مثلا ساعت، دستمال یا صندل حصیری به مرگ و تدفین مرتبط بوده و برای هدیه مناسب نیستند مثلا قیچی، چاقو و اشیای تیز نشانه بر هم زدن یک رابطه‌ اند و گل نیز در همین لیست قرار می‌گیرد زیرا برای چینی‌ها با مراسم خاکسپاری گره خورده است.همچنین هدایای خود را در کاغذهای سفید، سیاه یا آبی کادو نمی دهند و از آنجا که عدد 4 نشانه بد شانسی ولی عدد 8 نماد خوش شانسی است ، پس اگر هدیه ‌ای با این تعداد به میزبان بدهید یعنی برای او شانس آورده‌اید و در نهایت هم باید هدیه خود را دو دستی تقدیم کنید.

 

    غذاهای چینی

غذاهای چینی به شدت تحت تاثیر جغرافیا و تنوع قومی آن بوده است و یکی از سبک‌های غذا  کانتونیز بوده که شامل غذای سرخ شده با حرارت زیاد می‌شود و سبک سیچوآن که متریال اصلی آن بادام زمینی ، ارده کنجد و زنجبیل است ؛ برنج به عنوان منبع غذایی اصلی چین بوده و عامل مهمی برای کمک به رشد جامعه به حساب می‌آید ، رژیم غذایی مردم شامل جوانه‌ لوبیا ، کلم و پیازچه  می‌شود و از آنجا که گوشت زیادی مصرف نمی‌کنند توفو منبع اصلی پروتئین در غذاهای چینی است.

 

     مناسبت ها و جشن های چینی

جشن‌های چینی مانند سایر کشورها بر پایه زمان برداشت محصول و اعتقادات مذهبی مردم شکل گرفته است. مهم‌ترین جشن در چین، جشن سال نو یا فرا رسیدن بهار است. خوب است بدانید که جشن سال نو در کشورهای کره و ویتنام نیز با آئین چینی جشن گرفته می‌شود.

چینی‌ها از تقویم شمسی- قمری (lunisolar)استفاده می‌کنند. در این تقویم روزهای سال با توجه به حرکات ماه و خورشید محاسبه می‌شود. پس می‌توان فهمید که برای تعیین روزهای خاص مانند جشن‌ها هم از تقویم شمسی و هم از تقویم قمری کمک می‌گیرند. استفاده از تقویم شمسی- قمری در چین باعث شده است تا روزهای خاص و مهم در تقویم چینی ثابت نباشند. یادتان باشد برای سفرتان تقویم چینی همان سال را بررسی کنید!

 

     جشن سال نو

جشن‌های چوشی و چون جی در واقع هر دو مربوط به سال نو چینی می‌شوند. چوشی معروف به جشن سال نو است که شب قبل از سال نو برگزار می‌شود و چون جی معروف به جشن بهاره است که روز بعد، یعنی اولین روز سال جدید برگزار می‌شود.

 

     جشن نظافت مقبره ها

چینگ مینگ جی دومین فستیوال مهم در چین محسوب می‌شود. مردم برای این روز احترام خاصی قائلند. به این روز، «روز روشنایی خالص» هم می‌گویند. خانواده‌های چینی در این روز مقابر رفتگانشان را تمیز می‌کنند و برای شفای بیماران دعا می‌کنند.

 

     جشن قایق اژدها

جشن زیبای قایق اژدها یکی دیگر از جشن‌های سنتی کشور چین است که هر سال در پنجمین روز ماه می، تقویم قمری برگزار شده و هدف از آن گرامی داشت شاعر وطن پرست چینی، QU YUAN  است.

 

     جشن نیمه پاییز

یکی دیگر از جشن ها و اعیاد کشور چین، جشن نیمه پاییز است که هر ساله برگزار می‌شود. در روز جشن نیمه پاییز، قرص ماه کامل می‌شود که در این کشور نمادی از تجدید دیدار است. بنابراین روز جشن نیمه پاییز را جشن تجدید دیدار نیز می‌نامند.

 

     روز ملی جمهوری خلق چین

این جشن نسبت به سایر جشن‌ها و تعطیلات چینی جدیدتر است. جمهوری خلق چین در سال ۱۳۲۰ شمسی (۱۹۴۱ میلادی) شکل گرفت. اگر دوست دارید در این جشن شرکت کنید، بهتر است شهر هنگ کنگ یا ماکائو را برای اقامت انتخاب کنید

 

     جشنواره شبح

جشن شبح یا جشن روح در تابستان برگزار می‌شود. چینیان معتقد هستند که در این روز، ارواح روی زمین پرسه می‌زنند. به همین دلیل در این روز مراسم مذهبی مانند بخور دادن و سوزاندن را انجام می‌دهند. همچنین برای آمرزش رفتگانشان دعا می‌کنند. این جشن ریشه در مذهب بودایی و تائویی دارد.

 

     شب یلدای چینی

چینی‌ها در جشن زمستانی، بلندترین شب و کوتاه‌ترین روز زمستان را جشن می‌گیرند. دونگ جی درواقع شب یلدای چینی‌ها است. خوراکی مخصوص این شب تنگ یوآن است. تنگ یوآن یک دسر محبوب در چین محسوب می‌شود. این دسر خوشمزه در بین توریستان و گردشگران هم محبوب است. تنگ یوآن با آرد برنج درست می‌شود و طعم شیرین دارد. ممکن است درونش را پر کنند. این دسر خوشمزه را حتما امتحان کنید.

 

     روز ولنتاین در چین

روز ولنتاین که با نام “جشن دو هفته” نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر جشن ها و اعیاد کشور چین است. این جشن هر ساله در روز هفتم جولای برگزار می‌شود و بیشتر مورد توجه جوانان و نوجوانان است.

 

     جشن فانوس

جشنواره فانوس نیز یکی دیگر از اعیاد سنتی چین است که هر سال در روز پانزدهم اولین ماه تقویم قمری برگزار می‌شود. در واقع، این جشن به نوعی اختتمایه جشن بهاره است. این جشن نیز مانند هر مراسم دیگری، آداب و رسوم و قواعد خاص خود را دارد.

 

 

جاذبه های گردشگری چین

     پکن ،پایتخت چین و شهر خانه ممنوعه

مطمئنا هیچ لیست و فهرست گردشگری ای در چین بدون پکن کامل نخواهد بود، پکن یکی از شلوغ ترین شهرهای جهان و پایتخت این کشور وسیع است و آنقدر غنای تاریخی و فرهنگی زیاد دارد که بازدید از آن یکی از باید هاست. علیرغم جمعیت رو به رشدی که دارد زمانی که در پکن هستید، حتما از این جاذبه ها دیدن کنید. شهر ممنوعه، دیوار بزرگ چین، قلعه ای تابستانی که از آن به عنوان خانه ی بهشت هم یاد می شود و تعدادی دیگر از جاذبه ها تنها بخشی از شگفتی های این شهر هستند.

     دیوار چین

اگر خواسته باشیم صادقانه نظر داده بدهیم، می توانیم ساعت ها و ساعت ها راجع به دیوار بزرگ چین صحبت کنیم. چون واقعا جای دیدنی و به خصوصی است و از اصلی ترین جاذبه های گردشگری چین است. این دیوار عظیم در چندین استان شمالی گسترده شده است و می توانید بخش هایی از آن را زمانی که در مرکز شهر پکن ایستاده اید را تماشا کنید که البته به خاطر جمعیت وحشتناک این کار را پیشنهاد نمی کنیم! به جای آن می توانید به قسمت های دیگر این دیوار که جمعیت کمتری وجود دارد بروید. پیاده روی، عکاسی و کمپ زدن در کنار این دیوار شگفت انگیز، از جمله کارهایی است که در موقع بازدید می توانید انجام دهید. در ضمن از بادالینگ هم می توان دیوار چین را از نزدیک دید.

     کاخ تابستانی

کاخ تابستانی از معروف ترین باغ های سلطنتی دنیا با چشم انداز های طبیعی بسیار است . این کاخ دارای تپه ها و آب ها با معابد، پل ها و قصرها و دروازه ها فراوانی است که زیبایی بی نظیری به این منطقه بخشیده است .

در کاخ تابستانی دریاچه و در کنار آن پل هفده قوس و جزیره نانهو از دیدنی ترین قسمت های این محوطه هستند. آب و هوای خوب و قایق سواری ودیدن از کاخ ها و دروازه ها و ایوان ها گردشگران زیادی را به این نقطه جذب می کند.

یکی از ایوان ها ی کاخ تابستانی ایوانی طولانی از جنس چوب می باشد که روی سقف و دیواره های آن نقاشی های باستانی چینی کشیده اند.در کاخ تابستانی دروازه عظیمی وجود دارد که برای ساخت آن از میخ یا پیچ و بست استفاده نشده و تمامی اتصالات آن قطعات چوب به صورت نر و ماده است.

 

     شهر ممنوعه

شهر ممنوعه از وسیع ترین و کامل ترین مجموعه معماری چوبی در جهان با تعداد قصرها و اتاق های بی شمار (جمعا 9999) است. اگر می خواهید به این شهر بی نظیر بروید حتما دوربین عکاسی و کفش پیاده روی مناسب با خود ببرید زیرا میزان پیاده روی این شهر زیاد است . این شهر از مناطق توریستی مهم چین می باشد که به علت گردشگران فراوان در آخر هفته عکاسی کردن از آن امکان پذیر نیست.

 

     معبد بهشت

مجموعه پارک و معبد بهشت یک مکان دیدنی در جنوب پکن می‌باشد که دومین جاذبه معروف و محبوب گردشگری چین در این شهر محسوب می گردد. این مجموعه پر از مکان‌های سمبولیک با معماری بسیار زیبا می‌باشد. به خاطر گنبد آبی رنگ و شکل خاص این مکان به آن "معبد بهشت" می گویند.  

 

     مجسمه بودای غول پیکر

مجسمه بودای غول پیکر لشان چین، یکی از دیدنی های چین می باشد که در سی چوان، یکی از شهرهای دیدنی چین قرار دارد. مجسمه غول پیکر بودای لشان، بزرگترین بودای ساخته شده سنگی در جهان می باشد. مجسمه بوداي لشان مجسمه اي است در هيئت می تریا، پابرهنه با گوش هايي آويزان، موهايي آراسته به صورت مارپيچ و گيس مانند، قفسه سينه اي برآمده و در معرض نمايش و دستاني که روي زانو ها قرار دارند. در زير پاي اين مجسمه يک رودخانه عبور مي کند. در سنت بودايي، می تریا شخص بودای آینده می باشد که برای راهنمایی و موعظه ظهور می کند.ريشه اصلي اين کلمه سانسکريت بوده و به معناي دوستي است. در قرن های چهارم تا هفتم میلادی پرستش می تریا بين پيروان بودا متداول بود و تصاوير مختلفي از او همه جا موجود بوده است. در بين آن تصاوير بوداي لشان ، ديدني ترين آنها می باشد.

 

     ارتش تراکوتا (سربازان سفالی)

در حالیکه کارگران در حومه ژیان در سال 1970 مشغول حفاری چاه بودند بی شک نمیدانستند که مهم ترین بنای تاریخی چین در آن نهفته است یعنی ارتش تراکوتا

این مکان که در سه چاله بزرگ زیر زمینی قرار گرفته، برای محافظت از مقبره اولین امپراطور ساخته شده بود. در اینجا بیش از 8000 سرباز با اندازه واقعی، حدود 520 اسب  و بیش از 100 ارابه و وسایل متعدد غیر نظامی که به دوره حدود 280 سال قبل از میلاد برمیگردد یافت شده است. با اینکه بعضی از آنها در طول زمان به شدت آسیب دیده اند ولی بسیاری دیگر به یک تعمیر کوچک نیاز دارند تا شبیه نمونه اولیه شوند و از امپراطور در زندگی پس از مرگ آن محافظت کنندقسمتی دیگر به مقبره امپراطور کین شی هوانگ تعلق دارد که یکی از مهمترین مکان های دیدنی چین محسوب میشود و تجربه بی نظیری را از ایستادن در مقابل این تعداد از سربازان و اسب ها به هر شخصی القا میکند.

 

     

شهر قدیمی لیجیانگ در شهر یونان چین

جاذبه بعدی که معرفی می کنیم شهر قدیمی لیجیانگ است. لیجیانگ بهترین شهر باستانی سالم به جا مانده از دوران گذشته در چین می باشد که پیشینه تاریخی آن به بیش از 800 سال قبل بر می گردد. لیجیانگ همچنین در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. زمانی شهر قدیمی لیجیانگ به خاطر قرار داشتن در مسیر تجاری باستانی Tea Horse Road بسیار رونق داشت و پر از مغازه های صنایع دستی بود و کوچه ها و خیابان های شهر با سنگهای قرمز رنگ فرش شده بودند   

 

 

 

 

     پایگاه تحقیقاتی چنگدو (محل تولید مثل پانداهای غول پیکر)

 

سفر به چین بدون دیدن یک پاندا تکمیل نخواهد شد. در حالی که باغ وحش های شمالی کشور نمونه های خوبی را از این موجودات شگفت انگیز در خود نگهداری میکنند ولی بهترین مکان برای دیدن آنها از نزدیک در زیستگاه طبیعی آنهاست که در پایگاه تحقیقاتی پانداهای غول پیکر در چنگدو و در استان سیچوان واقع شده است. اینجا شما شانس دیدن بیش از 80 پاندا را خواهید داشت که میتوانید از کارهای روزمره آنها گرفته تا تغذیه را در این پارک تماشا کنید. علاوه بر نزدیک شدن بیشتر به این حیوانات دوست داشتنی، به شما اطلاعات زیادی از نحوه حفاظت آنها از خطرات و همچنین منقرض شدن داده خواهد شد. اگر رفتن شما به آنجا امکان پذیر بود سعی کنید مواقع صبح بروید چون در این زمان پاندا ها فعال تر هستند.

 

     منطقه حفاظت شده هوانگلونگ

جدیدا به این منطقه منطقه ی افسانه ای روی زمین هم می گویند و واقعا یکی از باید های جاذبه های گردشگری چین است که هر بازدید کننده ای باید ببیند. آب های آبی روشن که در تالاب های کوچک در کنار هم قرار دارند. آن هم تا جایی که چشم کار می کند، منظره ای باور نکردنی را به وجود آورده است. اگر در فصل تابستان از این منطقه دیدن کردید، انتظار دیدن درختان سبز و زیبا که شکوفه کرده اند را هم در اطراف این حوضچه های کوچک داشته باشید.

 

     کوه های رنگی ژانگی دانکسیا

احتمالا وقتی برای اولین بار عکس این کوه ها را ببینید، دهانتان از تعجب باز می ماند! (این واقعا نظر افرادی بوده است که این کوه را دیده اند) درست مثل کوهی از ادویه های رنگارنگ است که روی هم قرار گرفته باشد. عجیب اینکه این جاذبه کاملا طبیعی است و دقیقا مثل این است که کسی قلم مویش را برداشته باشد، شروع به رنگ آمیزی این کوه ها کرده باشد. شاید برایتان جالب باشد که چگونه این پدیده طبیعی ایجاد شده است. در واقع در طول سالیان سال به خاطر فرسایش و شرایط آب و هوایی این اتفاق افتاده است و باعث شده تا به آن لقب کوه های رنگین کمان داده شود.

 

 

موارد مشابه