فرم ارزیابی رایگان
راهنمائی گردشگری هندوستان

راهنمائی گردشگری هندوستان

 

گردشگری هند

 

     درباره هند

هند هفتمین کشور بزرگ جهان می باشد.همچنین این کشور دومین کشور پرجمعیت جهان است که با فرهنگ غنی که دارد ،مملو از آثار و مناطق تاریخی است. این کشور از کوه های بلند هیمالیا تا منطقه گرمسیر کرالا و از گنگ مقدس تا شن های بیابان امتداد یافته ،و مهمتر اینکه بیش از یک میلیارد نفر به دو هزار گروه های قومی متنوعی در این سرزمین تقسیم بندی شده اند.

 

 مردم با بیش از 200 زبان مختلف با یکدیگر صحبت می کنند و مطابق با اندازه و جمعیت آن، هند دارای تنوع بی پایانی از فرهنگ ها، سنت ها، مناظر، بناهی تاریخی و مکان های جالب و توریستی و ... است.

 

هندوستان، سرزمینی پرتکاپو آسیایی با کلی تضادهای فرهنگی شگفت انگیز حرف های زیادی برای گفتن دارد.

 

این سرزمین دقیقا جایی است که دنیای سنتی و مدرن به هم رسیده اند که می تواند حس کنجکاوی گردشگران و ماجراجویان را برانگیزد. توریست های این کشور پر رمز و راز و جذاب را برای بازدید از میراث کهن و سنتی هند؛ از تاج محل در آگرا تا مکان های مقدس هرمندیر صاحب در آمریتسار و مکا مسجد در حیدرآباد همیشه لحظه شماری میکنند. با تمام این توصیفات در سفر دهلی آگرا جیپور این کشور میتواند برای همه بسیاری از شما علاقه مندان به تجربیات جدید شگفت انگیز و تکرار نشدنی باشد.

 

سفر به هند می تواند یک تجربه هیجان انگیز و در عین حال طاقت فرسا باشد؛ از این جهت که بواسطه تعدد مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری هند، برنامه ریزی در مدیریت زمان و هزینه در هند بسیار سخت می باشد. وجود معابد زیبای مختلف، بازارهای خرید، غذاهای محلی، تفریحات ساحلی و کوه پیمایی و ... موجب می شود که در بسیاری مواقع امکان تصمیم گیری را برای اینکه از کدام جاذبه گردشگری دیدن نمایید و یا حتی چند شب را در کدام شهر هند سپری نمایید، بسیار دشوار می کند. 

 

 

     آب و هوای هند 

آب و هوای هند دارای تنوع بسیار قابل توجهی است و از کوهستان‌های همیشه پوشیده از برف هیمالیا تا منطقه گرمسیری در میانه و جنوب و کویر خشک غرب این کشور را دربر می‌گیرد.
چهار فصل هند شامل: سرد و خشک از ماه دسامبر تا فوریه، گرم و خشک از ماه مارس تا مه، فصل بارش از ماه ژوئن تا سپتامبر و معتدل در ماه‌های اکتبر و نوامبر است. به‌طور میانگین ۱۰۰۰ تا۱۵۰۰ میلی‌متر باران در سال، تقریباً سراسر هند را دربر می‌گیرد که این مقدار به ۲۵۰۰ میلی‌متر در سواحل و ناحیه شمال شرقی هند می‌رسد. میانگین بارندگی سالانه در بنگال غربی به بیش از ۱۱هزار میلی‌متر در سال می‌رسد.

 

 

     واحد پول هند

واحد پول رسمی این کشور روپیه هند است که اجزاء آن پیسه (یک صدم روپیه) می‌باشد.

 

 

     غذاهای هند

غذاهای هند دارای ادویه فراوان و همچنین تا حدی نسبتا زیادی تند هستند. روش طبخ غذا در شهرهای مختلف این کشور با توجه به سلیقه مردم آن منطقه متفاوت است و از اصول خاصی برای پخت غذا استفاده می کنند.به غیر از ادویه های گوناگون ، ترشیجات نیز در میان هندی ها محبوبیت دارد.هندی ها همچنین از میخک، هل سیاه و سفید، بادیان، فلفل و برخی میوه ها مانند آلوچه در طبخ غذاهای خود به کارمی برند. درهند هم مانند اکثر کشورهای آسیایی برنج و غذاهای دریایی طرفداران زیادی دارد.استفاده از گوشت حیوانات بخصوص گوشت قرمز هم زیاد باب میل مردم این کشور نمی باشد
درست است که خوراکی های هندی در سطح دنیا به طعم تند مشهور است  اما در هر گوشه ای از این کشور طعم خاصی  مورد پسند است و مردمانش ذائقه ی متفاوتی دارند حتی برخی از آن ها غذا را بسیار شیرین ترجیح می دهند.

 

معرفی شهرها و مناطق دیدنی هند

     دهلی نو

دهلی نو پایتخت هند و ترکیبی از بافت قدیم و جدید شهری و مرکز فرهنگ ها و مذاهب گوناگون است و به خاطر معماری و شهرسازی به سبک بریتانیایی اش شهرت جهانی دارد. دهلی نو در اصل منطقه ای شهری درون کلان شهر دهلی است. دهلی با قدمتی افزون در 5000 سال به همراه دمشق و بنارس از قدیمی ترین

شهرهای جهان محسوب می شود. این شهر تاکنون 11 بار ویران و از نو ساخته شده است. دهلی آمیخته ای از مذاهب و قوم ها و فرهنگ های مختلف است که در یک جا جمع شده و جامعه ای سنتی و مدرن را تشکیل می دهند. شهر دهلی دارای اماکن تاریخی و گردشگری فراوانی است که طی قرن ها در این شهر ساخته شده است. قلعه سرخ، مسجد جامع دهلی، آرامگاه همایون، درگاه نظام الدین، بنای یادبود گاندی، دروازه هند، موزه های ملی، مکان های مقدس اسلامی (مسجد جامع، مناره کوتاه...)، معابد هندی، معبد لاکسی، معبد آکشاردام، پارک های سبز و قلعه ها و مکان های تاریخی و بازارهای محلی از جمله پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری و دیدنی دهلی نو می باشند.

 

 

     آگرا

احتمالا شناخته شده ترین عمارتی که در هندوستان شنیده اید "تاج محل " است، همچنین تاج محل مشهورترین نشانه در جهان برای نشان دادن قدرت عشق می باشد که در اصل به یاد " ممتاز محل " همسر محبوب " شاه جهان " نامگذاری گردیده، در ضمن توجه داشته باشید که ساخت این آرامگاه زیبا به خاطر مرگ او در سال 1631 میلادی آغاز گردید و توسط 20000 کارگر بنا نهاده شد و نکته مهمش اینجاست که مراحل ساخت آن 22 سال به طول انجامید  ، این محل دربردارنده بسیاری از عناصر طراحی اسلامی شامل طاق ها، مناره ها، گنبد پیازی شکل و خوشنویسی مشکی در داخل محوطه ورودی بوده که شما را محصور خود می کند، تاج محل به طور عمده از مرمر سفید که با طرح های درونی گلدار ظریف، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی مانند یشم، لاجوردکاشی، الماس و صدف مروارید تزیین شده و به نوعی اعجاب انگیز شما را مبهوت خود می کند و بهترین زمان برای بازدید، سپیده دم یا زمانیست که هوا تاریک و روشن است، هنگامی که شرایط جوی با تغییر تابندگی به سمت روشنایی پیش می رود چرا که نمایی فوق العاده زیبا پیش روی شما قرار می دهد.

 

 

     جیپور

جیپور یکی از شهرهای دیدنی هندوستان است که در شمال غربی این کشور واقع شده و به شهر صورتی شهرت دارد. این شهر از معروف ترین نقاطی است که حدود 300 سال پیش تاسیس شده که یقینا از دیدن معماری شهری منظم و منسجم آن لذت خواهید برد. هاوا، قلعه اکبر، جانتار مانتار، سالن آلبرت، کاخ رمباغ، جال محل، کاخ ماهاراجه، کاخ ماهارجه جیپور و... از جمله پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری و دیدنی جیپور بشمار می آید.

 

 

     وارانسی

واراناسی که در سواحل رود گَنگ قرار گرفته است برای هندوها ، بودایی ‌ها و جین‌ ها بسیار مقدس است و همچنین یکی از قدیمی ‌ترین شهرهای مداوم مسکونی دنیا محسوب میشود ؛ همچنین واراناسی از خیلی جهات متجلی بهترین و بدترین جنبه‌ های کشور هند می باشد و می ‌تواند کمی خسته کننده هم باشد . شاید صحنه‌ ادای قربانی زائران در رود گَنگ در هنگام طلوع در کنار پس ‌زمینه‌ معابد چند صد ساله تاثیر گذارترین صحنه‌ دنیا برای شما عزیزان باشد .

 

 

     جایسالمر

جایسالمر واقع در غربی ‌ترین نقطه‌ راجاستان و نزدیک مرز پاکستان واقع شده است ، جایسالمر شهر صحرایی بزرگی در هند می باشد . ماسه ‌سنگ‌ های دیوارهای " شهر طلایی " از صحرا مانند صحنه‌ ای از شب ‌های عربی می باشد که در آن کاخ جایسالمر مانند تاجی بر شهر قرار گرفته است ؛ ضمنا تجارت‌ گرایی خارج از کنترل ، دید رمانتیک جایسالمر را از آن دریغ کرده است و اما حتی با تمام سروصدا و اتوبوس‌ های حاوی توریست ها، این شهر مقام خود را به عنوان یکی از مشهورترین مناطق گردشگری هند حفظ کرده‌ است.

 

 

     معبد طلائی آمریتسار

آمریتسار(Amritsar)، تاسیس سال 1577 میلادی، قطب مهمی در تاریخ و فرهنگ( Sikh هندوستان) محسوب میشود. جاذبه اصلی آن «هرمندیر صاحیب» است که در سال 1604 بازگشایی شده و اغلب به خاطر تزیینات زیبای طلاییش معبد طلایی خوانده می شود. یکی از مقدس ترین زیارتگاه های «سیک»( بسیاری از هندوها و مردم با مذاهب دیگر نیز به آنجا می روند)می باشد، معبد به صورت ترکیبی از سبک های هندو و اسلامی ساخته شده است، بخش مرمرین پایینی معبد از جلوه هایی با تزیینات داخلی گلدار و اشکال حیوانات شکل گرفته است، در حالی که گنبد بزرگ طلایی یک گل نیلوفر آبی را نمایش میدهد که نمادی از پاکی در بین «سیک» ها می باشد. علاوه بر طراحی با شکوه معبد، بازدیدکنندگان، به طور همتراز،با حس و حال معنوی آن تحت تاثیر قرار میگیرند، تاثیری که با سرود مداوم عبادت کنندگان از کتاب مقدس «سیک» افزایش می یابد و در سرتاسر مجتمع پخش می شود.

 

 

     پارک ملی کانها

 

پارک ملی کانها در زمره‌ی زیباترین مناطق محیط زیست در آسیا و یکی از بهترین مکان‌ها برای دیدن ببر در هند است. جنگل‌های باشکوه بامبو و سال، دشت‌های پر از چمن و دره‌های کانها الهام بخش رودیارد کیپلینگ در نگارش اولین رمانش "کتاب جنگل" بوده و اینجا را تبدیل به یکی از برترین جاذبه‌های هند کرده‌ است.

   

      مرداب های کرالا

مرداب‌های کِرالا زنجیره‌ای از مرداب و دریاچه‌هایی است که در ایالت کِرالا و به موازات دریای عرب قرار دارند. مرداب‌های کرالا خانه‌ی بسیاری از گونه‌های منحصر به فرد آبزیان از جمله خرچنگ، قورباغه، پرندگان آبی و حیواناتی مانند سمور دریایی و لاک‌پشت است. امروزه، قایق سواری، با استفاده از کِتووالام (قایقی سنتی که از برنج ساخته می‌شود که امروزه تبدیل به هتل‌های معلق شده) بعلاوه‌ی امواج آب، پرطرفدارترین فعالیت توریستی در این مرداب‌ها به شمار می‌رود.

 

      کاخ هوامحل

گزینه منحصر به فرد دیدنی دیگر در هند یک ساختمان 5 طبقه جالب و زیبا از سنگ ماسه قرمز رنگ در قلب جیپور است و نیز این مکان یکی از دیدنی های هند و جاذبه های توریستی شهر جیپور بوده که در اصل یک هدف منحصر به فرد بوده و به نوعی این بنا به عنوان " کاخ باد " هم شناخته می ‌شود، این بنا درست مکانی بوده که زنان سلطنتی این امکان را داشتند که از آن بدون آنکه خود دیده شوند، فعالیت ‌های خیابانی را در بیرون از کاخ مشاهده کنند و با این توصیفات عجیب نیست که این کاخ هرم شکل دارای 953 پنجره باشد که هر کدام دارای یک طراحی پیچیده و شگفت انگیزی بوده و در آخر هوا محل دقیقا در سال 1799 میلادی ساخته شده است و نمونه ‌ای بی نظیر و عالی از معماری راج پاتونا شناخته می شود.

 

 

    رویدادهای معروف هند

هر ساله در هند فستیوال‌های جداب زیادی برگزار می‌شود. افراد زیادی از سر تا سر دنیا برای شرکت در این فستیوال‌ها به هند می‌آیند در ادامه به معرفی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

 

     دیوالی

دیوالی جذاب‌ترین جشنواره هند است که صرف نظر از ادیان و جوامع مختلف، بین تمام مردم هند جشن گرفته می‌شود. جشنواره هندوها از نور است، که در دوره زمانی اکتبر تا نوامبر برگزار می‌­شود. این امر به ویژه با بزرگداشت لاکشمی، الهه رونق همراه است، و آغاز سال مالی در هند را نشان می‌دهد. هندیان شمع­‌هایی را در 

ظروف سفالی به عنوان نمادی از نور روحانی درونی که در برابر تاریکی محافظتشان می‌کند، در خارج از خانه خود روشن نگه‌می‌دارند. اگر زمان سفر به هند با این مراسم همزمان است از دیدن مناظر آن لذت خواهید برد.

 

    هولی

دیوالی جذاب‌ترین جشنواره هند است که صرف نظر از ادیان و جوامع مختلف، بین تمام مردم هند جشن گرفته می‌شود. جشنواره هندوها از نور است، که در دوره زمانی اکتبر تا نوامبر برگزار می‌­شود. این امر به ویژه با بزرگداشت لاکشمی، الهه رونق همراه است، و آغاز سال مالی در هند را نشان می‌دهد. هندیان شمع­‌هایی را در ظروف سفالی به عنوان نمادی از نور روحانی درونی که در برابر تاریکی محافظتشان می‌کند، در خارج از خانه خود روشن نگه‌می‌دارند. اگر زمان سفر به هند با این مراسم همزمان است از دیدن مناظر آن لذت خواهید برد.

 

     جشن گانش چاتوری

جشن Ganesh Chaturthi به مدت یازده روز به مناسبت زاد روز لُرد گانش (خدای مذهب هندو ) برگزار می‌شود. نماد این خدا فیل می‌باشد و اگر به هند سفر کرده باشید به احتمال زیاد مجسمه‌هایی از او را در معابد مشاهده کرده‌اید. این فستیوال شامل آماده کردن مجسمه‌هایی شبیه به این خدای هندو و برگزاری مراسم نیایش برای او می‌باشد و در روز پایانی این جشن نیز مجسمه‌هایی از این خدا را در سراسر شهرهای بزرگ می‌گردانند. جشن گانش چاتوری از قرن نوزدهم میلادی بین هندوها رواج یافت. اگر زمان سفر شما با برگزاری این جشن هماهنگ بود، توصیه می‌کنیم که غذای سنتی که در طول این جشن سرو می‌شود را نیز بچشید که با نام موداک Modak شناخته می‌شود.

 

     جشن های اونام

جشن اونام Onam یکی از سنتی‌ترین و زیباترین جشن‌های هند است که کمتر در میان ایرانیان شناخته می‌شود. جشن اُونام به مدت ده روز بعد از برداشت محصول در هند برپا می‌گردد. به‌نوعی این جشن نشان دهنده‌ی سپاسگزاری مردم و به‌خصوص کشاورزان از خداوند برای برداشت محصولات می‌باشد که تمام اعضای خانواده در آن شرکت دارند.

 

 

     جشن کریشنا و گویندا

جشن Krishna که به نام Govinda نیز معروف می‌باشد به مناسبت بزرگداشت لُرد کریشنا در هند برگزار می‌گردد که وی نیز از خدایان هندی بود. در این جشن چه می‌گذرد؟در طی کریشنا بر یک بلندی ظرفی از 

خوراکی قرار می‌دهند و مردم با ساخت هرم‌های انسانی تلاش می‌کنند تا خودشان را به آن غذاها برسانند، این جشن 8 روز طول می‌کشد.

 

لیست فرودگاههای بین المللی هند

    احمدآباد – فرودگاه بین‌المللی سردار ولابهبهی پتل

    امریتسار فرودگاه بین‌المللی سری گرو رام داس جی

    بنگالورو فرودگاه بین‌المللی بنگالورو

    بوپال فرودگاه راجا بهوجا

    فرودگاه باگدوگرا

    فرودگاه بین‌المللی چنای

    فرودگاه کویمباتور

    دهلی فرودگاه بین‌المللی ایندیرا گاندی

    گایا فرودگاه گایا

    گواتی فرودگاه بین‌المللی لوکپریرا گوپیناز بوردولوئی: فرودگاه بین‌المللی لوکپریرا گوپیناز بوردولوئی

    گوا فرودگاه دابولیم

    حیدرآباد فرودگاه بین‌المللی راجیو گاندی

    فرودگاه بین‌المللی جایپور

   فرودگاه بین‌المللی کوچین

   کلکته فرودگاه بین‌المللی نتاجی سوباش چاندرا بوز

 

کالیکوت فرودگاه بین‌المللی کالیکوت

    لکهنو فرودگاه اماوسی

    فرودگاه منگالور

    بمبئی فرودگاه بین‌المللی چاتراپاتی شیواجی

    ناگپور فرودگاه بین‌المللی دکتر باباساهب آمبدکار

    فرودگاه پون

    شیلیگوری فرودگاه باگدوگرا

    تیروچیراپالی فرودگاه تیروچیراپالی

    تریواندروم فرودگاه بین‌المللی تریواندروم

    ویساکاپاتنام فرودگاه ویساکاپاتنام