فرم ارزیابی رایگان
آشنایی با سیستم آموزشی آلمان

آشنایی با سیستم آموزشی آلمان

آشنایی با سیستم آموزشی آلمان

 

مطالبی که در این بخش به آنها خواهیم پرداخت:

اجبارآموزش در آلمان

انواع مدارس

ساعت مدارس

دروس

فعالیت های خارج از مدرسه

ولدین

 

 

 

 

اجبارآموزش در آلمان

 آموزش درآلمان اجباری است و کودکان باید 9 سال به مدرسه بروند.

 در بعضی از ایالت­ها آموزش اجباری حتی شامل کودکانی نیز می­شود که وضعیت اقامت­شان (Aufenthaltsstatus) نامشخص است.

 سال تحصیلی در ماه آگوست یا سپتامبر شروع می­شود و تا ماه ژوئن یا ژوئیه سال بعد ادامه دارد که تاریخ آغاز سال تحصیلی در ایالت­های مختلف همزمان نیست.

 دانش آموزان معمولاً به مدارس دولتی می­روند که رایگان است و فقط مبلغ کمی باید برای هزینه تهیه کپی، مواد و یا گردش دسته­جمعی، پرداخت شود. در مدارس خصوصی باید شهریه پرداخت شود.

 

انواع مدارس:

در آلمان انواع مختلف مدرسه وجود دارد و نظام آموزشی مدارس در ایالت­های مختلف، متفاوت است.

 

همه کودکان در سن 6 یا 7 سالگی به مدرسه ابتدایی (Grundschule/Primarschule) و پس از پایان کلاس چهارم (در بعضی از ایالت­ها بعد از کلاس ششم) به مدارس مختلفی می­روند.

غالباً در کلاس چهارم مدارس ابتدایی (Grundschule/Primarschule) ، به فرزندتان توصیه می­شود به کدام مدرسه برود. از جمله مدارس بعدی مدرسه هاپت­شوله (Hauptschule) یامیتل­شوله (Mittelschule) است (کلاس پنجم تا نهم یا دهم).

پس از پایان این نوع مدرسه، شاگردان مدرک پایان مدرسه هاپت شوله (Hauptschulabschluss) و یا مدرک ممتاز پایان مدرسه هاپت شوله (qualifizierenden Hauptschulabschluss) دریافت می­کنند.

در مدارس هاپت­شوله (Hauptschule) رشته­های عملی مانند صنعتگری یا نقشه­کشی فنی آموزش داده می­شود. نوع بالاتر، مدرسه رئال شوله (Realschule) است (کلاس پنجم تا دهم).

پس از پایان مدرسه رئال شوله (Realschule)، مدرک پایان مدرسه رئال شوله (Realschule) دریافت می­شود.

پس از پایان مدرسه هاپت­شوله (Hauptschule) و رئال­شوله (Realschule) می­توان آموزش حرفه­ای را آغاز کرد.

 

نوع سوم، دبیرستان (Gymnasium) است (تا کلاس دوازدهم) که پس از پایان این مدرسه مدرک دیپلم متوسطه (Abitur) دریافت می­شود و با این مدرک، تحصیل در دانشگاه امکان­پذیر است.

در دبیرستان دو تا سه زبان خارجی – مانند انگلیسی و فرانسوی - آموزش داده می­شود.

در بعضی ایالت­ها مدارس گزامت­شوله (Gesamtschule) وجود دارد که در آن­ها مدارس هاپت­شوله (Hauptschule) ، رئال­شوله (Realschule) و دبیرستان (Gymnasium) در یک مجتمع مستقر است و تغییر مدرسه شاگردان – مثلاً از هاپت­شوله (Hauptschule) به رئال­شوله (Realschule) – آسان­تر است.

درمدارس دیگر نیز شاگردان می­توانند نوع مدرسه خود را تغییر دهند اما سخت­تر است. در همه ایالت­ها مدارس دوزبانه، مدارس تقویتی (Förderschulen) ، دبیرستان­های تخصصی و دبیرستان­های حرفه­ای (Fach- und Berufsoberschulen) نیز وجود دارد.

 

ساعات مدارس:

اکثر مدارس هنگام ظهر یا اوائل بعداز ظهر (ساعت دو یا سه بعد از ظهر) تعطیل می­شود. کودکان پس از پایان درس می­توانند به محل نگهداری بعد از مدرسه شاگردان (Hort) بروند و تا عصر بمانند.

 

در آنجا می­توانند ناهار بخورند و به آنها در انجام تکالیف درسی کمک می­شود اما هزینه آن باید پرداخت شود.

تعداد مدارس تمام روز مرتباً درحال افزایش است. کودکان می­توانند در این مدارس، تمام روز و غالباً تا ساعت 16 یا 17 بمانند.

 

دروس:

کودکان در مدرسه دروس متعددی و از جمله ورزش می­آموزند. درس ورزش در مدرسه ابتدایی معمولاً مختلط است و دختران و پسران با هم ورزش می­کنند. در مدارس دیگر، گاهی درس ورزشِ دختران و پسران، مشترک است و گاهی جداگانه.

درس ورزش غالبا ً شامل ورزش شنا هم می­شود. در اکثر مدارس درس تعلیمات دینی مسیحی تدریس می­شود اما می­توان از درس تعلیمات دینی معاف شد و به جای درس تعلیمات دینی، درس اخلاق و در برخی مدارس، تعلیمات دینی ادیان دیگر (مانند اسلام و یهودیت) را انتخاب کرد.

 

فعالیت­های خارج از مدرسه:

معمولاً شاگردان یک بار در سال با همکلاسی­هایشان به سفر دسته­جمعی می­روند که سه تا پنج روز طول می­کشد و تمامِ کلاس به شهر دیگر و یا محل دیگری سفر می­کند.

روزهای گردش دسته­ جمعی در طبیعت نیز وجود دارد. به این ترتیب کودکان با تاریخ، فرهنگ و طبیعت آشنا می­شوند. جشن مدرسه نیز برگزار می­شود که طی آن به عنوان مثال توسط کودکان، تئاتر یا کنسرت موسیقی برگزار می­شود.

 

 والدین:

درهر مدرسه انجمن والدین وجود دارد که شامل والدینی است که با مدرسه همکاری می­کنند. چندین بار در سال جلسه اولیا و مدرسه برگزار می­شود که طی آن والدین اطلاعات مهمی از معلمین دریافت می­کنند و با یکدیگر آشنا می­شوند.

 

البته والدین می­توانند وقت ملاقاتی با معلم مربوطه تعیین و با او جداگانه صحبت کنند که جلسه اولیا و مربیان نامیده می­شود و در صورتی انجام می­شود که در مدرسه مشکلی وجود داشته ­باشد یا والدین بخواهند بدانند وضع فرزندشان در مدرسه چگونه است.

موارد مشابه